7 sfaturi esențiale. Cum poți să cumperi de fiecare dată vin accesibil și bun


Vinul bun este cu mult mai accesibil decât își închipuie lumea. Nu trebuie să ai un nas fin, capacități de degustător, cunoștințe vaste despre struguri ori certificări ca să bei un vin bun care să depășească așteptările prețului accesibil.

Acesta este un articol care te va elibera de ideea că trebuie să fii expert ca să bei vin de calitate și să cheltui o mică avere pentru un pahar.  

Cât ar trebui să fim dispuși să NU dăm pe o sticlă de vin

Un vin cu un preț mult prea mic ar trebui să îți ridice cel puțin o sprânceană. Spre exemplu, o sticlă nefiresc de ieftină (sub 10 lei) de vin roșu poate conține procente importante de zahăr menit să mascheze calitatea inferioară a strugurilor. Mai precis, zahărul nu este adăugat pentru a face vinul mai dulce (el este consumat de drojdie în procesul de fermentare), ci pentru a crește conținutul final de alcool al băuturii.

Astfel de vinuri nu sunt produse cu gândul la consumator, ci la profit. Din acest considerent, se vor folosi agenți de limpezire în cantități mult mai mari decât cele necesare, pentru a grăbi procesul de  îmbunătățire a clarității unui vin; astfel, se înlătură nu doar sedimentele dar și o componentă semnificativă a gustului și a culorii vinului. În același spirit, putem vorbi în cazul vinurilor mult prea ieftine și despre taninuri și drojdii de o calitate inferioară.

Care sunt factorii în funcție de care se calculează prețul unei sticle de vin premium

Prețul unei sticle de vin justifică procesele prin care strugurii trec până să-i avem în fața noastră în forma lor finală și, împreună cu informațiile de pe etichetă, acesta poate fi un indicator valoros atunci când dorim să cumpărăm un vin de calitate. Iată care sunt eforturile pe care le implică producția unui vin premium, cele în funcție de care se calculează prețul corect al unei sticle:

a. Rigorile pe care producătorul le respectă pentru obținerea denumirii de origine controlată (D.O.C.) și, deci, a încrederii cumpărătorului:

  • Vinurile premium se obțin din viță-de-vie cu o maturitate de minimum 10 ani; parcelele pe care se dezvoltă aceasta trebuie atent întreținute tot timpul anului.
  • Se folosesc doar cei mai buni struguri de soi pentru a produce vinuri de cea mai înaltă calitate.

b. Tehnologia de producție specifică vinurilor premium:

  • Strugurii se selectează manual, fiind analizați fiecare în parte, iar bobițele neconforme (insuficient maturate) sunt îndepărtate.
  • Pentru vinurile albe premium se folosește doar ravacul. După desciorchinare și presare, mustul rezultat se lasă la decantat la temperatură scăzută iar în must se adaugă enzime organice de limpezire; partea superioară limpede care rezultă - ravacul - este folosită pentru producerea vinului premium, în vreme ce pulpa densă de la bază și cealaltă parte a mustului este folosită la obținerea altor vinuri.
  • Pentru producerea vinurilor roșii premium, se practică o macerare specială, a cărei specific este dat de calitatea produselor enologice folosite: enzime, drojdii, tanini. Astfel, se controlează îndeaproape tipicitatea vinului și eleganța nuanței.
  • Perioada de maturare (6, 12, 18 luni) în baricuri, calitatea lemnului din care sunt făcute acestea și originea lor.
  • Procesele de limpezire, filtrare și îmbuteliere.
  • Finisarea gustului și obținerea eleganței aromelor prin maturarea în sticle (6, 12, 18, 24, sau 36 de luni); maturarea vinului nu poate fi grăbită de niciun proces tehnologic, trebuie să se întâmple natural.
  • Învechirea și depozitarea vinurilor în condiții optime. Un an în plus de depozitare înainte de a fi lansat pe piață poate să însemne, de exemplu, o cheltuială de $3.27 per sticlă, potrivit unui studiu al Universității din California. Desigur, unele vinuri merită să fie lăsate să se învechească pentru a-și aduna arsenalul de calități, în vreme ce altele conving prin prospețimea gustului imediat după îmbuteliere.

c. Partea de știință și creație care îi revine oenologului

  • alegerea momentului recoltării, obținerea unei gradații alcoolice potrivite, punerea în valoare a aromelor bogate prin diverse cupaje și obținerea unui vin cu un caracter consecvent, indiferent de condițiile climatice schimbătoare.

d. Investițiile în marketing

  • ambalajul și prezentarea produsului, canalele de vânzare alese, promovare și publicitate.

Ce trebuie să știi ca să cumperi mereu un vin bun și potrivit bugetului tău

1. Încearcă vinuri care ți-au trecut mai rar pe la ureche

În multe cazuri, vinurile produse în regiuni cu tradiție în viticultură vor avea prețuri mai ridicate decât vinurile produse în zone viticole mai puțin cunoscute, indiferent de calitatea vinului.

Încearcă vinuri obținute în podgorii specifice, care nu concurează neapărat cu podgoriile de notorietate. Proprietarii de restaurante vor practica adaosuri mai mari pentru vinurile cu nume sonore, chiar dacă acestea nu întrec în calitate alte vinuri. 

Gustă un Chenin Blanc sau un Pinotage ca să simți gustul aventuros al Africii de Sud, îmbată-ți simțurile cu roșul aprins al vinului Douro din Portugalia sau cu un Carmenère îndrăzneț din Chile dacă vrei să explorezi gustativ vinuri de calitate la prețuri accesibile. Nu uita, însă, că te afli în inima Europei de Est, paradisul vinului bun și cu preț corect. Încearcă un vin roșu cu atitudine care a fost maturat timp de 12 luni în barrique franțuzesc de stejar, suficient cât să capete acel gust complex, viril, care vorbește de la sine despre calitate. Cabernet-Sauvignon de Purcari este, prin excelență, acel vin; îți va îmbăta palatul cu o aromă somptuoasă, în vreme ce buzunarul nu-și va schimba simțitor greutatea.  

2. 750 de ml, doza ideală de fericire

Dacă vrei calitate la preț mic și nu cantitate la preț mic, rezumă-te la vin îmbuteliat la sticle clasice de de 750 ml. Ferește-te de cantități de 1l, 2l, chiar dacă sunt îmbuteliate la sticlă. Un producător care investește în calitatea vinului său va convinge prin gust și raport corect calitate-preț;  nu va face eforturi suplimentare ca să convingă prin cantitate, pentru că nu este necesar.

3. Atenție la cuvintele potrivite de pe etichetă

Când o sticlă de vin costă 10 lei și eticheta nu oferă informații concrete, ci doar texte siropoase, poți să fii convins că prețul justifică doar eforturile de marketing, nu și producția conținutului sticlei. O etichetă va convinge de calitatea vinului atunci când comunică aspectele notate mai jos, pe care le vom exemplifica prin eticheta unei sticle de Vinohora Rară Neagră și Malbec:

eticheta vin

  • Denumirea de origine controlată (DOC); este garanția că ceea ce scrie pe etichetă se află și în sticlă, prin urmare vinul chiar provine din zona geografică, soiul de strugure și anul menționate pe etichetă, că strugurii sunt culeși după reguli stricte iar vinul produs conform unei anumite metode. Pe eticheta de mai sus este precizată indicația geografică Ștefan Vodă și soiurile de struguri folosite în cupaj - Rară Neagră și Malbec.
  • Conținutul de alcool; pe sticla de Vinohora găsim notată o alcoolemie de 14%, care anunță experiența unui postgust de o persistență îndelungată și evolutivă.
  • Anul recoltei; presupune că, în mod obligatoriu, vinul a fost obținut din struguri culeși în acel an. Vinul ilustrat mai sus provine din struguri culeși în 2014.
  • Vinul poate fi denumit prin soiul de strugure sau poate purta un nume care să-i susțină povestea. Spre exemplu, Vinohora este un vin care și-a obținut caracterul irepetabil prin îmbinarea soiului autohton Rară Neagră și a clasicului Malbec din Argentina. Armonia gustului rezultat este încapsulată în numele vinului; acesta devine o metaforă a sinapselor gustative dintre cele două soiuri internaționale.
  • Informații despre importator și distribuitor, data îmbutelierii.
  • Opțional, recomandări de servire corectă, asocieri gastronomice.

4. Nu te lăsa influențat de preț, studiază eticheta

Un studiu prezentat în video-ul marca Vox, de mai jos, arată că un vin scump oferă satisfacție mai mare necunoscătorilor atunci când aceștia sunt avertizați de prețul vinului. Aparent, aceasta informație activează acei centri ai creierului responsabili cu mirosul și gustul și ne face mai atenți la a-i percepe aromele. Asta înseamnă că dacă cineva ne-ar spune despre un vin care nu e scump că e scump, efectul ar fi același.

O altă descoperire demnă de luat în considerare este că, în general, consumatorii ocazionali nu apreciază gustul accentuat al vinurilor scumpe. Să închinăm un pahar, așadar, în cinstea celor cu gusturi accesibile!

5. Cumpără online ca să beneficiezi de prețuri mai mici

Cel mai nou obicei al celor care apreciază un pahar de vin bun, accesibil, care ajunge singur la destinația petrecerii, implică comanda online.

Avantajul accesării magazinelor online de băuturi este că  poți achiziționa vin la prețuri mai mici decât în magazine, acestea din urmă practicând un adaos comercial mai mare.  Dacă ai prieteni care se bucură de vin la fel ca tine, puteți da o comandă comună ca să împărțiți costurile de transport și să reduceți și mai mult cheltuielile.

Iată niște magazine online unde poți găsi vinul preferat, la prețuri mai mici ca în magazinele fizice:

6. Împrietenește-te cu personalul din magazine specializate

Dacă ești dispus să cheltui cel puțin 30 de lei pe o sticlă de vin, mergi într-un magazin specializat și spune-i persoanei care se ocupa de tine cât ești dispus să cheltui și cum îți place vinul sau cu ce fel de mâncare îți propui să îl asociezi.

Astfel de magazine au angajați pregătiți pentru a oferi sfaturi și nu pentru a-ți judeca suma disponibilă. Vei fi surprins câte opțiuni ți se vor prezenta la această sumă; mai mult, le vei putea și degusta.

7. Află ce cred ceilalți băutori de vin despre alegerea ta

Folosește o aplicație precum Delectable care îți permite să scanezi o etichetă nefamiliară cu ajutorul camerei smartphone-ului și îți arată recenzii și note pe care acel vin le-a primit de la persoane care l-au servit. Noi ne-am satisfăcut curiozitatea cu o căutare pentru Purcari și am aflat de aici ce cred consumatorii despre vinurile noastre.

Spune-ne ce înseamnă pentru tine un vin bun și accesbil și care sunt trucurile la care apelezi cel mai des pentru a-l găsi.

Sursa foto: shutterstock.com